Eesti turg on väike ja seda on kerge üle ujutada eksportkaubaga - kohalikud vaibatootjad, nii vähe kui neid on, peavad rinda pistma eksporttoodanguga.
- Vaibatootja OÜ Narma juhatuse liikme Janek Vipre sõnul on Eesti turg väike, nii et seda on kerge üle ujutada eksportkaubaga. Foto: Andres Haabu
Kuigi tarbija hindab kohalikku toodangut, võib selle valimise takistuseks saada importkaubaga võrreldes kõrgem hind. Vaibatootjate sõnul on populaarsed naturaalset halli ja beeži tooni lihtsate mustritega mudelid, mida on hõlbus igasse interjööri sobitada, kirjutab 21. aprilli Äripäev tööstuse rubriigis.
OÜ Narma juhatuse liikme Janek Vipre sõnul on Eesti jaeturu maht kõigis valdkondades väike ja seda on kerge üle ujutada eksportkaubaga. "Oleme ääretult tänulikud kohalikele klientidele, keda kõnetab kodumaine toode. Pidev positiivne tagasiside tarbijalt on meeldiv ja näitab, et liigume oma tootearendusega õiges suunas,“ rääkis Vipre. Lisaks on Vipre sõnul Eesti tarbija kodukujundamisel julgem ja uuendusmeelsem kui Skandinaavia klient.
Kuigi kohaliku tarbija huvi toodete vastu on suur, võib piirid seada toote hinnaklass. Naturaalsetest materjalidest käsitafting-meetodil vaipu valmistava OÜ Valley müügijuht Katri Vaik märkis, et ostuotsus võib jääda raha taha. "Pakume oma tooteid luksuskauba hinnaklassis, seetõttu julgen arvata, et eestlase eelistustes on oluliseks teguriks ka raha,“ märkis Vaik.
OÜ Valley disainib kahel moel. "Esiteks on meil kolm palgalist disainerit, kes loovad tooteid. Kaks on kunstiharidusega ning kolmas on meil väljakoolitatud kunstiandega töötaja," märkis Vaik.
Teise võimalusena saadavad kliendid neile valmis disaini või kuvandi joonisest või ideest, mida nad soovivad ja millest lähtuvalt hakkavad disainerid seda tootmiseks kohandama. "Võta nüüd kinni, kes sellise protsessi puhul disaineriks on,“ märkis Vaik.
Hea teada
Kohaliku vaibatootja konkurentsieelised imprtkaubaga võrreldes:
Lühikesed tarneajad.
Toodete ainulaadsus.
Uute trendide loomine ja kohaliku tarbija soove arvestav disain.
Allikas: Janek Vipre, Katri Vaik
Tooteid disainib terve meeskond
Narmas tegeleb vaipade disainimisega terve meeskond - lisaks kahele tekstiilivaldkonna professionaalile, kes töötavad nii arvuti taga, kui on kompetentsed ka tehnoloogilistes küsimustes ja tootmistsehhis, võtavad arendustööst osa teisedki pikaajalise kogemuse ja laialdaste oskustega professionaalid.
Vipre märkis, et disain ja disainer on märksa sügavamad mõisted, kui seda tavaliselt meid ümbritsevas inforuumis kajastatakse. "Kahjuks on loodud kujutelm, et disainimine, sealhulgas tootedisain, on ennekõike lahe tegevus, mille väljundiks on peamiselt mustrite ja esemete kujundamine, värvide valimine ja sobitamine,“ nentis Vipre.
Sellise kujutelma ja tegevuse tulemuseks on Vipre sõnul üldjuhul ebamugavalt vähefunktsionaalsed ja ülehinnatud tooted, mida olemasolu õigustamiseks kutsutakse disaintoodeteks. "Väärpildi loomisele aitab veelgi kaasa sage disaineri rolli ületähtsustamine toote loomeprotsessis,“ rõhutas Vipre.
Seejuures on Vipre sõnul tähtis mõista, et professionaalne tootedisain nõuab lisaks heale kompositsiooni- ja värvitajule ka sügavaid teadmisi materjalidest ja tehnoloogiatest. "Oluline on aru saada, et disainer on vaid üks lüli kogu tooteloome pikas ketis. Tuues konkreetse näite meie kogemusest ja parafraseerides klassikuid, saan öelda, et selleks ajaks, kui disainerid Narmasse jõudsid, oli NewWeave vaip juba loodud,“ märkis Vipre ettevõttes loodud unikaalse, kahepoolselt kasutatava vaiba tekkeloo kohta.
Vipre selgitas, et üksiku disaineri nime ja rolli rõhutatud väljatoomine lõpptoote juures on ebaõiglane kõigi teiste protsessis osalejate suhtes, tootmisest klienditeeninduseni. "Ilma kolleegide panuseta jääks disaineri töö sisu ja kaaluta. Seetõttu ongi disaineri roll minu arvates olla meeskonnas üks paljudest professionaalidest - võrdväärne ja teistega arvestav,“ märkis Vipre.
Kommentaar
Uued kliendid otsivad meid ise üles
Priit Tamm, ASi Mistra-Autex juhataja
Tegeleme nõeltöödeldud ja tafting vaipade tootmisega autotööstustele. Ekspordime 99% toodangust. Põhilisteks sihtturgudeks on Euroopa Liidu riigid, Skandinaavia ning Suurbritannia. Meie klientideks on autotootjad nagu Volvo, Volkswagen ning Porsche, kuid samuti ka nende allhankijad - istme-, uste- ja pagasidetailide tootjad.
Oleme oma valdkonnas tuntud, sel alal tegutsejaid on Euroopas vaid kümne ringis. Üksteise tugevaid ja nõrku külgi tuntakse hästi ning igal tegijal on välja kujunenud oma turunišš. Tihti pöördutakse uute toodete puhul meie poole ise. Sealjuures on siiski oluline olla turuga kursis, klientide leidmisel tagavad edu igapäevane suhtlus ja tootearendus.
Keerulisematest toodetest saavad näidised
Vaipade tootmise üheks etapiks on nende disaini kuvamine arvutiekraanil, kuid see on vaid väike osa loomisprotsessist. "Üht ja sama mustrikäiku võib kujutada väga erineval moel. Kasutades erinevaid tehnoloogilisi võtteid, materjale ja struktuure, võivad tulemuseks olla väga eriilmelised tooted. Seetõttu, saavutamaks parimat tulemust, tuleb arvutis loodut testida jooksvalt tootmises,“ selgitas Vipre.
Seetõttu on keerulisemate tellimusete korral otstarbekas valmistada näidis. "Vaipade puhul, millel on nõudlik värvikombinatsioon või tegemist on uue kliendiga, kellega varasem koostöö puudub, teeme näidise,“ selgitas Vaik. Sealjuures märkis ta, et näidise tegemine on siiski pigem erand, mitte reegel.
Valley toodab vaipu ainult eritellimus- ja projektipõhiselt. "Juhus, et teeme kaks täpselt samade mõõtude ja värvilahendusega vaipa, on väga harv. Kõik meie tooted on erinevad ja iga päev on tootmises uus vaip,“ selgitas Vaik.
Klient eelistab konservatiivseid lahendusi
Ka Narma valmistab originaaltoodangut tellimuste alusel. "Tootearendus on pidev ja lõputu protsess. Oma suurklientidele üle maailma valmistame enamjaolt alati just neile sobivaid erilahendusi,“ selgitas Vipre.
Selle kõrval on oma kohta ka koduturule mõeldud püsikollektsioonil. Vipre rõhutas, et koduturuks peab ettevõte Finno-Baltic regiooni ehk lisaks Eestile ka Lätit, Leedut ja Soomet.
Enamus tarbijatest soovib kodu sisustada konservatiivsete ja turvaliste lahendustega. Vipre sõnul on läbi aegade populaarseimad naturaalsed hallid ja beežid värvitoonid ning äratuntavalt lihtsad mustrid, mida on hõlbus igasse interjööri sobitada. "Oleme tegutsenud 25 aastat, seetõttu on meil statistika- ja kogemuspõhiselt teadmised ning tunnetus, milline võib olla ühe või teise toote tulevik,“ märkis Vipre.
Ta lisas, et teisalt ollakse alati valmis piire testima. Ning asuma eesliinile, otsimaks uusi võimalusi ja lahedaid lahendusi. Selle näiteks nimetab Vipre kahepoolselt kasutatavaid newWeave vaipu. "Sellist toodet ei olnud terves maailmas varem olemas. Seega võtsime me piisavalt suure riski ja investeerisime uude tehnoloogiasse, omamata seejuures isegi lõplikku prototüüpi," sõnas ta.
Tooraine tuuakse Eestisse sisse
Valley hangib vaipade tootmiseks villa Uus-Meremaalt. Hea kvaliteediga lina ja viskoosi leiab ka kodumaalt. Narma kogemus on, et tekstiilitooraine turg on nihkunud viimastel aastatel jõuliselt Aasia suunas. "Nii ostamegi oma tooraine suuremahulise konteinerikaubana peamiselt Türgist, Indiast ja Indoneesiast,“ märkis Vipre.
Efektiivsust aitab hoida masstootmine - Vipre sõnul on nad keskendunud saritootmisele. "Kuna toodame laiatarbekaupa ja konkureerime kogu maailma sarnaste ettevõtetega, on mõistliku hinna- ja kvaliteeditaseme hoidmise ainsaks võimaluseks saritootmine,“ märkis ta.
Tulevikus on vaibatootjate eesmärk püsisortimendi laiendamine ning toodangu kättesaadavuse parandamine. Samuti püüavad tootjad jõuda uute tarbijateni ning töötada välja uusi tooteid.
Enamus toodangust läheb välismaale
Vaibatootja OÜ Valley ekspordib toodangust 95%. "Ekspordime kõikjale Euroopasse, välja arvatud Portugal ja Hispaania - neis riikides on palju kohalikke vaibatootjaid ja sinna ekspordi arendamine ei ole mõistlik,“ selgitas eksportturge ettevõtte müügijuht Katri Vaik. Valley on selleks välja arendanud agentide võrgustiku, kes otsivad ettevõttele välismaalt kliente.
Vaik hindab konkurentsi välisturgudel tihedaks. "Meie hinnad on kohati kõrgemad kui konkurentidel, aga need, kellele on kvaliteet oluline ja seda hindavad, on nõus ka suuremat hinda maksma,“ märkis Vaik.
OÜ Narma vaibaoodangust läheb ekspordiks üle 90%, eksootilisemateks turgudeks on Jaapan ja Liibanon ning püsikliente on üle kümnes riigis
Ettevõtte jaoks on otseklientideks toodete edasimüüjad - ettevõte ei tegutse jaekaubanduse valdkonnas, vaid keskendub tootmisele ning hulgimüügile. "Jaemüüjate puhul eelistame tugeva potentsiaaliga koostööpartnereid, ning uute leidmisest olulisem on pühendumine koostööle olemasolevatega,“ selgitas Narma juhatuse liige Janek Vipre.
Eksportturgudel on keeruline konkureerida
Uusi kontakte leitakse enamasti messidelt. "Tegelikult on sageli suurima kasuteguriga need suhted, mis saavad alguse kontaktidevõrgustiku kaudu,“ nentis Vipre.
"Eksport ei ole üldiselt nii lihtne, kui kõrvaltvaatajale võib paista. Kui just ei paku odavat hinda,“ rääkis Vipre. Tema sõnul on kõigis riikides tugev omaturukaitse, isegi siis, kui seda avalikult ei sätestata. "Veri on ikka paksem kui vesi ning väljastpoolt tulijal peavad olema väga tugevad argumendid, et saavutada koht omamaisete tarnijate kõrval,“ kirjeldas Vipre konkurentsi eksportturgudel.
Seotud lood
Lindströmi müügitöö eripära seisneb iga tiimiliikme tugevuste ärakasutamises ja arendamises. Just müügiinimeste koolitamine ja vastutuse andmine nende eelistuste põhjal aitab püsivalt leida ja hoida motiveeritud töötajaid, selgub saatest “Minu karjäär”.